زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

اسم تام





اسم تام یکی از اصطلاحات به‌کار رفته در علم منطق بوده و به معنای اسم دارای معنای مستقل و تام است.


۱ - اقسام لفظ مفرد



لفظ مفرد در منطق یا اسم است یا کلمه (فعل در نزد نحوی‌ها) و یا ادات. اسم و کلمه به تنهایی بر معنایی دلالت می‌کنند، ولی ادات به تنهایی برمعنایی دلالت ندارند.

۲ - توضیح اصطلاح



الفاظ مفردی که به تنهایی برمعنای مستقلی دلالت دارند، مفردات تام‌الدلاله نامیده می‌شوند؛ مانند: بیشتر اسم‌ها و کلمه‌ها.
الفاظ مفردی که به تنهایی برمعنای مستقلی دلالت ندارند مفردات غیرتام‌الدلاله نام دارند. بر این اساس، اسم به اسم تام و ناقص تقسیم می‌شود؛ بیشتر اسم‌ها دلالتشان تام است و تنها‌ اندکی از آنها مثل موجود، هو و کائن در برخی استعمالات، معنای ناقص و غیر تام دارند.
برخی از اسم‌ها و کلمه‌ها (افعال) گاهی به صورت مفردات تام‌الدلاله و گاهی به صورت مفردات غیرتام‌الدلاله استعمال می‌شوند؛ مثل: هو، موجود و کائن (از اسم‌ها) و کان، وجد و صار (ازکلمه‌ها)؛ مثلاً وقتی گفته می‌شود: «زید موجود» یا «زید کائن» و از آن قصد می‌شود اِخبار از اینکه ذات موجود است، در این صورت، کان تامه است و از مفردات تام‌الدلاله به حساب می‌آید و زمانی که گفته می‌شود: «زید موجود قائماً؛ زید ایستاده است»، یا «زید کان فی الدار؛ زید در خانه است» و یا «زید صار متحرکاً؛ زید در حال حرکت است»، در این صورت، کان، صار و موجود، معنای ربطی دارند و ناقص‌اند و معنای‌شان وابسته به غیر است؛ در این صورت، مفردات غیرتام‌الدلاله‌اند و اینها همان کلمات وجودیه و اسم‌هایی‌اند که بین دو معنا ربط می‌دهند و از قبیل ادات‌اند که ذات‌شان دلالتی ندارند بر آنچه که همراه آنها هستند.

۳ - پانویس


 
۱. ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان، البصائر النصیریه، ص۱۶۶.    


۴ - منبع



پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی، برگرفته از مقاله «اسم تام»، تاریخ بازیابی۱۳۹۵/۱۱/۳.    


رده‌های این صفحه : اصطلاحات منطقی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.